Monday, April 11, 2005

ハジックの入学式

Hari ini hari yang bersejarah untuk Haziq, dia akan masuk 1 nensei. Di Jepun acara ini disambut besar-besaran. Acara ini akan dibantu oleh 6 nensei, Athirah terlibat sama, begitu juga dengan 2 nensei, murid lain diberi cuti. Pagi kami dah siap dan pergi awal sebab nak ambil tempat yang strategik untuk senang nak ambil gambar. Fikir-fikir nak pakai baju apa untuk Haziq, nak pakaikan baju melayu, tapi Ikram dan Athirah tak setuju... Haziq memang nak pakai. Ayah pun suruh pakai suit dan tie, jadi pakailah baju tu... Haziq kata dia nak tunjuk baju Melayu, pujuk dia nanti pakai hari lain.

Kami jadi orang pertama sampai, dapatlah cepat juga, lepas ambil kelas, dapat nametag, tahu tempat duduk dalam kelas, kami diminta menunggu di dewan sekolah, hubby memang dah dapat depan dan sebelah tengah, senang betul ambil gambar, Oohta san, terlambat sikit, tapi hubby dah booking 2 tempat duduk, so dapatlah dia duduk depan.

Acara pertama murid keluar bersama pair mereka dari 6 nensei, lepas duduk ditempat disediakan, murid 2 nensei membuat persembahan, murid bergambar dan last murid bergambar bersama ibubapa. Habis acara dalam dewan, murid dan ibubapa dibawa kekelas dan ada sedikit taklimat dan acara memperkenalkan cikgu dan murid.

Simple but interesting. Boleh dijadikan kenangan untuk murid tu sendiri. Di Jepun bila tamat sekolah, sekolah akan memberikan satu album event murid tersebut dari 1 nensei sehingga 6 nensei. Mampukah sekolah Malaysia melaksanakannya?