Saturday, September 10, 2005

しらいとたき, ふじ さん , はこね。。。 (Shiraito Falls, Mount Fuji and Hakone..)



Memulakan perjalanan dari Honda Primo Rokko Michi jam 8.30 pm. Hantar kereta yang dipinjamkan dan ambil kereta yang kami sewa, Honda Fits Aria... Kereta sederhana, jimat gasoline. Siap urusan transfer mentransfer barang-barang, kami terus ambil Tomei expressway dari Nishinomiya. Mengantuk kami bergilir, tapi 2 kali berhenti untuk tidur sebab dua-dua dah tak tahan nak drive....

Selesai suboh kami terus menuju ke Shiraito taki.. cantik tempatnya, kami pengunjung pertama dikawasan tu, lebihkurang jama 7.30 am. Di sini, airnya sejuk sekali, Haziq yang begitu excited nak main air, naik semula keatas sebab tak tahan sejuk.... Puas bergambar dan breakfast, kami pun menyambung perjalan semula.


Selesai membeli belah di 7 eleven berdekatan Shiraito Falls, kami terus menuju ke Mount Fuji... cuaca pagi mendung, tapi bila sampai di Mount Fuji, Alhamdulillah cuaca cerah dan kami dapat melihat puncak Mount Fuji dengan jelas. Kami memandu sehingga ke tahap 5, tahap tertinggi yang boleh dinaiki dengan kenderaan. Anak-anak happy, walau pun agak letih tapi semua puas. Haziq yang pada mulanya, macam malas, bila berhenti bergambar di tahap 1, menjerit ajak yama nobori... tak sabar dia nak naik sampai keatas. Lama juga kami berehat, bergambar serta membeli sedikit omiyage di omiyage ya san diatas... masing-masing puas hati... seperti biasa Haziq bila dia suka, dia akan kata, "nanti kita datang lagi ye" Semoga kata-katanya menjadi doa untuk kami datang semula untuk kali ke 3. Memandu di Mount Fuji seperti kita berada di dalam awan, awan dapat dilihat di bawah kita... sungguh cantik alam ciptaan Allah swt....


Jam 2.00pm goro, selesai Sholat Zohor dan Asar kami turun dan terus menuju pula ke destinasi seterusnya, Hakone... satu tempat peranginan yang cantik juga, ianya sebuah tasik di atas bukit, kami menaiki Pirate boat untuk mengelilingi tasik tersebut... berehat di Hokone sehingga lepas Maghrib.

Program terpaksa ditukar, kerana hari dah malam, tak jadi nak tidur rumah Marsitah di Saitama - Matsudo, Ummi call Marsitah beritahu, tak jadi tidur rumahnya, gomenne Marsitah san. Ayah call Uncle Hosni, di Chiba - Ichikawa, beritahu kami dah berada di Hakone, dan ingin ke Ichikawa.... Perjalan ke Ichikawa, kami terperangkap dengan kesesakan jalanraya di bandar Tokyo, Shibuya, Ginza, Shinjuku.... tersilap masuk lorong di Shibuya... terpaksa jugalah dilalui, sampai di Ichikawa jam 1.00 pagi... malas nak kejutkan Hosni/Kak Ani, kami ambil keputusan tidur sahaja di Maruetsu.... ramai juga yang park dan tidur disitu, bila lapar beli makanan, dan bilik air pun senang. Lena kami di situ sehingga Suboh.

Hari pertama perjalanan yang amat menggembira dan memuaskan kami semua....

2 comments:

lynn said...

bestnyaa.. akak tjklah gambar mt.fuji yg ada awan ke.. bila lah pula giliran kami ni yer... tahun depan kot..

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! 1962 buick paint