Wednesday, October 10, 2012

Istana Negara - Johan Setia Mahkota (JSM)


Hari ini 8 Oktober 2012, ummi oyasumi untuk menemani ayah ke Istana Negara untuk menerima kurniaan bintang Jasa Setia Mahkota (JSM) dari Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong ke 14, Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Al-Haj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah. Kami sampai ke Istana Negara lebih kurang jam 7.45 pagi, ramai juga yang telah hadir semasa itu. Masuk Istana Negara ummi dan ayah mula ambil gambar. Semua kawasan cantik berjaga rapi. Nampak mewah disetiap ruang. Teringat bonda, kalau bawa dia mesti dia suka, tapi kesian pula dia menunggu kat luar.

Acara bermula tepat jam 9.00 pagi. Ayah hantar ummi kat tempat disediakan, then ayah ketempatnya. Sebelah ummi dari Sabah, suaminya Business Man. Dia maklumkan kat ummi protokol do and don't  semasa dalam Istana. Antaranya tunduk bila nak keluar atau nak duduk semula, jangan ambil gambar semasa acara bermula, jangan letak buku cederamata kat atas kerusi dll.  Acara habis lebihkurang jam 12.00 tengah hari.

Habis acara ini kami ke bilik jamuan, besar juga, kami duduk bersama angkatan tentera. Puas makan berbagai juadah. Lepas makan kami masuk semula ke Balai Rong Seri untuk bergambar di tempat disediakan oleh jurugambar Istana. Kami beratur, Alhamdulillah tak ramai lagi yang beratur, kebetulan bintang ayah tidak ramai so sekejap aje kami dah selesai. Lepas tu kami bergambar sakan lagi.  

2.30 goro kami keluar dari Istana Negara, ayah belanja pula ummi makan Nasi Ayam kat Jalan Duta, katanya sedap. Kami makan lagi then beli bungkus untuk Haziq pula. Balik kepenatan. Omedetou ayah atas kurniaan yang diterima. Kami amat menghargainya dan semoga ayah terus berjaya di dunia dan akhirat.
Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: