Thursday, November 03, 2005

Selamat Hari Raya Aidil Fitri 1426 H.

Seawal 4.30 pagi kami bangun untuk balik ke Banting.. hujan Rahmat mencurah-curah turun... bimbang juga tak dapat sholat Raya sebab bimbang basah pula... Sampai Banting hujan reda dan Subuh baru masuk. Selepas Suboh apalagi.. tabemashita.

Jam 8.15 pagio kami semua ke Masjid Sultan Alaeddin Sulaiman Shah Kampung Bandar. Muslimin dah memenuhi ruang luar Alhamdulillah muslimat masih ada tempat kosong... dapat jugalah kami bersembahyang Hari Raya pada tahun ini bersama family di Malaysia.

Haziq macam tak percaya hari ini boleh ambil asagohan... dia tak berapa ingat macam mana Raya kat Malaysia... dia ingat tergesa-gesa pergi Masjid dan lepas tu abang-abang dan kakak-kakak datang rumah lepas tu tak ada apa-apa. Kat kampung balik masjid, ramai-ramai makan lagi, lepas tu ada sessi maaf bermaaffan seterusnya sessi bergambar family, dengan bonda dan ramai-ramai, meriah betul..

Tengahari dah mula ramai tetamu datang rumah bonda, kami pun pergi juga kerumah Mak Usu sebab nak makan rendang kerang Mak Usu... best, Mak Usu memang tak pernah miss buat rendang kerang. Minggu lepas Mak Usu tolong bonda buat rendang kerang untuk hantar kat adik kat US. balik dari rumah Mak Usu, Pak Uda Sahar dan family ada, kami salam-salam dan terus kemas barang untuk balik Kelantan.... jam 12.00 tengahari baru keluar dari rumah bonda dan singgah pula di Shah Alam.

Sampai di Shah Alam, sholat, terus masuk barang dalam kereta, dan tinggal kunci rumah Jaafar/Shim dan terus balik ke Kelantan. Perjalanan mengikut KESAS dan terus ke Karak. Sepanjang perjalanan, hujan lebat, ada kaminari pun. Traffic slow sebab jalan licin...

Singgah otearai di Karak dan beberapa tempat lain, ayah dapat onaka kaze. Banyak kali juga berhenti dalam hujan lebat tu, sampai basahlah ayah... ramai juga balik lepas sholat Raya ni, kebanyakan orang melayu balik dengan pakaian Raya, baju melayu, macam kami jugalah...

Kami sampai rumah nenek Kelantan jam 11.45 malam goro... mereka dah tidur masa tu... sampai aje kami terus makan bekalan dan mandi serta terus tidur... letih betul, ayah memandu seorang kali ini, ummi tak tahan mengantuk.. gomen ne.