Sunday, October 30, 2005

Munjung......

Pagi pagi lagi ayah dah basuh kereta nenek dan tukar minyak hitam unyuk kereta nenek.. dah pinjam sebulan. Hari ini pula Ecah dan Tatee buat "munjung" satu adat yang dilakukan oleh orang-orang Jawa di Selangor. Rasanya bagus juga adat ini. Mereka masak-masak dan hantar kerumah saudara mara terdekat. Kebiasaannya munjung ini dilakukan seminggu sebelum Hari Raya Aidil Fitri disambut. Masakan yang dibuat juga adalah masakan yang lazimnya dimasak semasa Hari Raya.

Kalau orang melayu, malam raya atau pagi tu barulah sibuk nak hantar, sibuk betul pagi tu, mana nak pergi solat lagi, nak siap hantar kat surau kampung lagi.. hi kadangkala pagi tu berpeluh-peluh ummi bantu bonda. Sambutan Hari Raya di Kelantan, lagilah simple (pemerhatian sendiri)..


Berbuka rumah bonda, makan macam Hari Raya, nasi impit, kuah kacang, ayam masak palembang, sweet sour udang harimau, kauh lodeh dan agar-agar. Lepas Isyak terus balik ke Shah Alam, bonda ada acara khatam AlQuran di surau, Siangnya acara khatam Quran di Masjid...

1 comment:

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » » »