Friday, March 11, 2011

Jishin...

Petang tadi ummi dikejutkan dengan berita jishin berlaku di Jepun... ngeri tengok kat TV. Ummi teringat kawan-kawan mesti panik masa tu... tsunami yang melanda begitu terasa.. sekelip masa semua bersih.. kapal naik kedarat... Masa kami kat Jepun pernah berlaku jishin besar yang lain, 17 januari 1995, harilahir Athirah, kami dikejutkan dengan gempa bumi di Kobe... dan tahun 2004 berlaku pula di Niigata. Mujur semua kenalan selamat.

Masa kami tinggal di Kobe, dapatlah kami melihat semula peninggalan gempa bumi yang berlaku semasa winter, tak dapat dibayangkan semasa kedinginan pagi mereka dikejutkan dengan gegaran kuat, jOota (jiran depan rumah) kat Kobe cerita, kipas jatuh sebelah kepalanya, Daniel cerita komputer pun jatuh dekat kepala juga.. semua dekat kepala.. Alhamdulillah Allah maha mengetahui. mereka masih hidup hingga kini dan dapat bercerita bagaimana dia menggingatkan salji yang turun teta[i rupanya adalah debu kebakaran berterbangan diudara..

Kisah di sekitar masjid Kobe pula... Alhamdulillah, masjid Kobe terselamat dicelah keruntuhan bangunan, betapa besar Maha Agung Allah, menunjukkan bukti kebesarannya, tidak runtuh masjid.... hingga kini masjid tersebut masih digunakan untuk sembahyang waktu, sembahyang Jumaat dan kegiatan agama yang lain. Masa dulu imamnya ialah Ustaz Mohsin dari Egip.

Catatan akan disambung lagi....

No comments: