Friday, January 05, 2007

Bonda Hajjah Bidah binti Ishah

Asa 3.45 goro keitai hubby berbunyi.... berdebar kami. Innalillah hiwainnalillahhirrajiun. Bonda hubby telah kembali ke Rahmatullah jam 3.30 pagi 5 Januari bersamaan 15 Zulhijjah 1427 kerana sakit tua di usia 86 tahun. Hubby tak terkata... Ummi bangun kejutkan anak-anak dan beritahu bonda di Kampung ummi beritahu dia berita ini... bonda nak ikut. Naik apa? Lastly ummi tolong buat keputusan supaya balik dengan flight MAS sebab masih banyak seat lagi. Airasia tak dapat dihubungi seawal ini.. Siap-siap Ayah Ngah hantar kami ke KLIA dan bonda tunggu di KLIA. Flight jam 7.30 pagi.

Sampai ke Pengkalan Chepa jam 9.30 pagi. Kawan Asri tunggu dan hantar kami ke Kota Bharu untuk mendapatkan Taxi balik ke Machang. Alhamdulillah jam 10. 00 pagi kami dah sampai... Persiapan sedang dibuat. Mujur semua urusan dibuat sendiri kerana arwah akan diurus oleh menantu kedua perempuan Arwah Bonda iaitu isteri Abang Pa. Abang Pa adalah Imam kariah tersebut.

Di Kelantan urusan mandi masih di riba tak macam kat Selangor semua ada tempat khas. Arwah selamat disemadikan selepas sholat Jumaat di Tanah Perkuburan Islam kampung Pangkal Jenereh, Machang, Kelantan. Malam tu kenduri arwah dan hujan turun sepanjang malam.

No comments: