Monday, November 22, 2004

hiroshima

cadang nak bertolak awal ke Hiroshima...tapi yang jadinya pukul 10.30.. biasalah, anak kecil.. konvoi dgn Nisah sekeluarga.. jarak antara Kurashiki dan Hiroshima lebih kurang 140 km .. guna highway... 3050 yen tolnya... setengah tangki minyak kereta tu...tujuan adalah ke tempat bom atom dijatuhkan dan Gembaku Dome..

Tak banyak masalah sebab ikut Ikou Suwa.. suami Nisah.. Nama baru Suwa Arif.. berpusing2 mencari parking... lastly dapat tempat yang agak dekat dengan tempat itu..
keluar kereta sementara tunggu Nisah sampai, sempat bergambar dulu.. dekat taman memorial park tu.. (to be continued...)

Disebabkan hari dah tengahari, kami buka bekal dulu..bentang leisure seat.. makan onegiri... lepas tu mulalah bergerak.. mula-mula masuk peace memorial.. tempat tu banyak mempamirkan tinggalan dari bom atom.. suasana dalam tu sunyi... barangkali ramai yang sedang menghayati tingalan dan gambar2 tu, agaknya! Haziq, pada mula kesana sini.. tapi sebaik sahaja tengok patung manusian yang daging nya jatuh akibat dari kesan panasnya bom atom tu, dia dah mula diam....

Lepas tu kami ke bangunan yang masih di preservekan. Bangunan perdagangsn hiroshima. yang tinggal hanyalah kerangkanya saja.

hari dah malam.. lalu kami berangkat pulang..guna jalan biasa... jalan no. 2.. dari hiroshima hinggalah ke Okayama... laluannya melali banyak bandar2 lain yang kecil... 4 jam baru sampai okayama..

sampai aje.. mandi,, makan,, dan tidur...esok.. ingin menjelajahi kurashiki....!

-nz-


No comments: